Eten tegen stress o...
 

Eten tegen stress om een burn-out te voorkomen  

  RSS

marcel
(@marcel)
Tripcoach Admin
Lid geworden: 7 maanden geleden
Berichten: 327
27/03/2019 2:56 pm  

Voeding tegen stress

Gezond eten is sowieso goed tegen stress. Stress voorkomen en de juiste bouwstenen via voeding binnen krijgen om alle hormonen aan te vullen werkt goed om een burn-out te voorkomen indien ook de psychische klachten worden aangepakt. De psychische oorzaak kunnen we eventueel ook aanpakken via psychedelische therapie, maar laten we er eerst voor zorgen dat de basis door voeding goed is. Dit bericht gaat voornamelijk over welke voeding ondersteunend werkt.

Lees hier meer over psychedelische therapie bij stress en burn-out

Het dieet tegen stress en burn-out

Als u tegen een burn-out aanzit is het drinken van cafeïne en groene thee af te raden. Tevens kunt u beter ook niet met afvallen bezig zijn. Als er gehouden wordt aan onderstaande dieet veranderd de lichaamssamenstelling sowieso al positief.

Magnesium aanvullen

Stress kan de magnesiumvoorraad doen laten krimpen en aanvullen van magnesium is het eerste wat gedaan moet worden om te herstellen. Het aanvullen ervan kan met groene groenten, asperges, bonen, peulvruchten, bananen, volkoren granen , pure chocolade, cashewnoten en amandelen.

Wanneer wat te eten?

U kunt gedurende dag eten wat u wilt van de hieronder beschreven voedingsmiddelen. Het is ook geen probleem als je wat later in de ochtend begint met eten. Het eten van voeding moet echter wel stoppen zo'n 3 uur voordat u gaat slapen.

Bereiding voeding

Het door en door gaar maken van voeding verslechterd de kwaliteit van de voedingsmiddelen. Producten die rauw gegeten kunt u beter rauw of beetgaar eten. Het moeten kauwen op uw voeding zorgt ook al voor een verbetering van de gezondheid en lichaamssamenstelling. Let op bij het bakken van producten of bij het gebruik van de oven dat u 180 graden Celsius aanhoudt als maximale temperatuur.

De voedingsmiddelen

Drinken

Drink gedurende de dag zeker 2 liter aan schoon vocht om afvalstoffen af te voeren. Bij een naderende Burn-out geen koffie of groene thee drinken om de bijnieren te ontzien. Hierbij de aanbevolen drankjes.

  • Gefilterd water
  • Water met een beetje citroen/limoen
  • Notenmelk (ongezoet, max 1 glas per dag)
  • Kokoswater (tijdens sporten)

Groenten

De onderstaande groenten kunt u onbeperkt en afwisselend eten. Zorg ervoor dat uw dieet uit ongeveer 30-50% groente bestaat. Biologisch is beter dan niet biologisch. Koopt u niet biologische groenten? Spoel deze goed af met warm water om zoveel mogelijk bestrijdingsmiddelen te verwijderen. De vetgedrukte groenten zijn extra aanbevolen bij burn-out klachten.

  • Artisjok
  • Asperges
  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Bosui
  • Broccoli
  • Courgette
  • Komkommer
  • Paksoi
  • Prei
  • Radijs
  • Rode kool
  • Selderij
  • Sla
  • Sperziebonen
  • Spinazie
  • Spruiten
  • Venkel (max halve per dag)
  • Witte kool
  • Wortelen

Fruit

Een handvol fruit per dag is het aanbevolen maximum. Wij raden aan om een hand fruit voor of na fysieke arbeid te nemen. Fruit en zetmeelrijke producten vallen onder de bloedsuikerverhogende voedingdsmiddelen dus overdrijf niet met de inname en beperk het tot een innamemoment per dag. Hierbij een lijstje met de beste soorten fruit waarbij de vetgedrukte fruitsoorten zijn aanbevolen bij burn-out klachten.

  • Aardbeien
  • Ananas
  • Avocado
  • Blauwe bessen
  • Bramen
  • Citroen
  • Cranberry's
  • Frambozen
  • Granaatappel
  • Grapefruit (let op medicatie)
  • Appel (groen en zuur)
  • Limoen
  • Mandarijn
  • Olijven
  • Zwarte bessen
Slechts 1 hand fruit per dag

Zetmeel

De volgende producten bevatten veel zetmeel en hiervan mag u net zoals bij fruit, slechts 1 hand per dag.

  • Aardappelen
  • Banaan
  • Cassave (moet goed gaar zijn want is rauw giftig)
  • Flespompoen
  • Pompoen
  • Rijstsoorten
  • Taro
  • Wortel
  • Yam
  • Zoete aardappel

Kruiden

Kruiden zijn vrij te gebruiken. Let er wel op dat als u een kruidenmix koopt er geen suikers en heel veel zout is toegevoegd. Zelf mixen met losse kruiden is verstandiger. Probeer soms ook verse kruiden te gebruiken. Gejodeerd zeezout kunt u met mate gebruiken.

Proteïnen

De onderstaande bronnen van proteïnen zijn het best als de vissen en dieren wild zijn gevangen of het vee grasgevoerd is. Zo'n 20-30 procent van uw dagelijkse voeding bestaat uit de volgende producten.

  • Ansjovis
  • Forel
  • Haring
  • Sardines
  • Schelvis
  • Sockeye zalm
  • Tong
  • Zomerbot
  • Wildvlees
  • Grasgevoerde kip
  • Grasgevoerd lam
  • Grasgevoerd rund
  • Kippenei van grasgevoerde kip

Eiwit toevoegen via preparaten kan ook handig zijn. Doorgaans wordt dit alleen aanbevolen wanneer er wordt gesport of zwaar werk wordt gedaan. Bij een aanstaande burn-out is het binnen krijgen van de juiste aminozuren (uit eiwitten) van belang omdat die specifieke aminozuren de bouwstenen zijn van broodnodige hormonen en neurotransmitters.

De volgende eiwitpoeders raden wij aan.

Whey hydrolisaat is een voorverteerd melkeiwit met een hoge opneembaarheid en een hoge biologische beschikbaarheid. Voor sporters en mensen met een verhoogde eiwitbehoefte is dit eiwit ideaal om aan de juiste aminozuren te komen in hoge aantallen.

Pepto Pro is voorverteerde caseïne-eiwit wat is opgedeeld in peptiden en deze zijn nog beter opneembaar, maar de biologische waarde is iets lager dan Whey.

Silverback Proteïne is een plantaardig erwten eiwit aangevuld met extra essentiële aminozuren zodat het een net zo goede biologische waarde heeft als Whey, maar dan plantaardig en zonder lactose.

Essentiele aminozuurmix is een mix van aminozuren om de eiwitten uit uw voeding aan te vullen zonder dat u echt extra eiwitten gaat toevoegen. Deze optie is vooral handig voor als u denkt voldoende eiwitten te eten, maar niet de juiste aminozuren.

Noten en zaden

Een handje noten en een eetlepel zaden per dag wordt aanbevolen. De beste keuze zijn de ongebrande en ongezouten varianten. Wissel af met de volgende producten.

  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Hazelnoten
  • Kastanjes
  • Macadamia's
  • Pecannoten
  • Walnoten
  • Mix van zaden

Vetten

Omdat dit dieet voor ongeveer 25-40% uit gezonde vetten bestaat kunt u de volgende producten ruim gebruiken of supplementeren.

  • Kokosolie
  • Avocado-olie
  • Krillolie
  • Visolie
  • Grasboter
  • Ghee (geklaarde boter)
  • Extra virgine olijfolie
  • Lijnzaadolie
  • Hennepzaadolie

Cheatday

Het is gezonder en om kans van slagen juist te verhogen goed om een cheatday te hebben. Tijdens deze feestelijke dag mag je eten wat je wilt. Volgens diverse onderzoeken is 1 cheatday per 2 weken beter dan helemaal geen cheatday aan te houden. Probeer niet meer dan 1 cheatday per week te hanteren.


ReageerCitaat
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub