Trip therapie bij m...

Meldingen
Alles wissen
1 Berichten
2 Gebruikers
2 Reactions
5 Bekeken
1
Topic starter

Hoi,

Ik heb interesse in trip therapie voor cptss, maar ik neem 15 mg mirtazapine en ik kan niet zonder. ik neem ook tramadol en gabapentine voor chronische pijn, dat zou ik een paar dagen voor/na de sessie kunnen overslaan (heb ik dus wel meer pijn), maar die mirtazapine kan ik niet overslaan dan slaap ik niet.
Is één van de psychedelische middelen die jullie gebruiken veilig in combinatie met mirtazapine? Ik weet dat er een risico is op serotonine syndroom ofzo, maar dat risico loop ik sowieso al door de combi van medicaties en ik lijk er niet gevoelig aan

1 antwoord
1

Dank je voor je openheid. Je vraag is medisch en therapeutisch complex! Zeker gezien je situatie met CPTSS en chronische pijn. Je gebruikt drie middelen (mirtazapine, tramadol en gabapentine) die elk op hun eigen manier invloed hebben op de veiligheid en effectiviteit van psychedelische therapie.

1. Mirtazapine (15 mg)
Dit middel blokkeert 5-HT2A-receptoren, wat de belangrijkste aangrijpingspunten zijn voor psilocybine en LSD. Daardoor vermindert het de werking van psychedelica aanzienlijk. Hoewel het risico op serotoninesyndroom bij mirtazapine lager is dan bij SSRI’s, zorgt het wél voor een vlakker verloop van de ervaring, minder diepgang, minder visueel, en minder therapeutische impact. Als je niet kunt stoppen met mirtazapine is de sessie nog wel mogelijk, met goedkeuring van jouw psychiater. Zo dien je voor bijvoorbeeld psilocybine sessies wel te stoppen met Tramadol:

2. Tramadol
Dit is de grootste zorg in jouw situatie. Tramadol is serotonerg én dempend op het centrale zenuwstelsel. Het verhoogt het risico op serotoninesyndroom wanneer het gecombineerd wordt met psilocybine, MDMA of LSD. Verder is epilepsiedrempelverlaging, wat het in combinatie met psychedelica risicovoller maakt. (psychedelica verhogen neuronale excitatie) Wegens deze redenen is tramadol een harde contra-indicatie bij Triptherapie. Zelfs als je het maar kort onderbreekt, blijft het risico verhoogd. Een veilige sessie is alleen mogelijk als je onder toezicht van je arts tramadol volledig hebt afgebouwd én minimaal twee weken gestopt bent voorafgaand aan de sessie. Dit werkt zo:

1. Bij langdurig gebruik (weken tot maanden) moet tramadol geleidelijk worden afgebouwd onder medische begeleiding. Na volledige afbouw moet je minimaal twee weken tramadolvrij zijn vóór deelname aan een psychedelische sessie.

2. Bij incidenteel gebruik kan een kortere wachttijd volstaan, maar ook dan geldt dat je pas in aanmerking komt voor een sessie wanneer er geen actieve tramadol meer in je systeem zit én de receptoren zijn hersteld. Dit is iets dat gemiddeld ook 1 tot 2 weken duurt.

3. Gabapentine
Gabapentine is geen contra-indicatie, maar het dempt de psychedelische ervaring. Het verlaagt neuronale excitatie via GABA-receptoren, wat een minder intense trip kan geven. Dat kan zowel voordeel (minder angst) als nadeel (minder therapeutische doorbraak) zijn. Als de voorkeur is om zo min mogelijk remmende effecten op de psychedelische sessie te hebben, dan kan de combinatie van Mirtazapine én Gabapentine mogelijk de effecten van psychedelica te veel onderdrukken. Het stoppen van innemen van Gabapentine. Dus als je minder kans op demping wilt wordt meestal geadviseerd om ten minste 24 tot 48 uur voor een sessie met psychedelica te stoppen met gabapentine. Bij intensiever of langduriger gebruik kan een iets langere wachttijd (bijvoorbeeld 3-5 dagen) gunstig zijn.

Wat nu?

De beste volgende stap is het invullen van de intake voor psychedelische therapie. Daarmee kan het team van Triptherapie jouw medicatieprofiel, klachten, en doelen beoordelen en kijken of en hoe je kunt gebruik maken van onze diensten. Soms betekent dit een samenwerking met je arts om medicatie tijdelijk te herzien.

Social share