Psychologie magazin...

Meldingen
Alles wissen
5 Berichten
6 Gebruikers
27 Reactions
127 Bekeken
6
Topic starter

Staat Triptherapie in het psychologie magazine dagblad jaartal 2026 deel 1?

5 antwoorden
7

Ja. Triptherapie komt voor in Psychologie Magazine editie 01/2026. In de wordt expliciet genoemd dat er een artikel staat over hoe mensen dankzij psychedelica zoals paddo’s en MDMA psychische klachten te boven kwamen, en daarbij wordt Triptherapie genoemd.

In die editie wordt onder andere behandeld: hoe mensen met behulp van psychedelica psychische klachten overwinnen, met ervaringen en verhalen van echte mensen en Triptherapie.nl wordt bedankt in het papieren dagbladartikel voor de samenwerking.

Zie ook: Triptherapie in Psychologie magazine

https://triptherapie.nl/wp-content/uploads/2025/12/Psychologiemagazine.png

6

Dit heb ik gevonden als tekst over Triptherapie in het Psychologie magazine:

Decennialang droeg Marjan (64) de last van een zwaar trauma met zich mee. Twee jaar geleden besloot ze dat het genoeg was en durfde ze iets totaal nieuws aan: mdma-therapie.

‘Ik was 19 en op vakantie in Frankrijk. Op klaarlichte dag werd ik ontvoerd en onder bedreiging van een mes verkracht. Ik stond doodsangsten uit. Gelukkig overleefde ik het. Ik kom uit een liefdevol middenstandsgezin, maar praten over gevoelens of verdriet deden we niet. Ik kon het niet alleen verwerken en meldde me bij de huisarts, maar werd niet doorverwezen: “Het Riagg is voor mensen die het nodig hebben.”’

Voor de buitenwereld functioneerde ik blijkbaar prima: ik werkte, studeerde, had een sociaal netwerk. Maar ik was angstig, trok me terug en hield relaties af, en gaf mezelf steeds meer de schuld van alles. Ik wist: dit is niet wie ik ben, dus ik bleef hulp zoeken. EMDR, haptotherapie, cognitieve gedragstherapie. Eind 2023 vroeg mijn neef: ‘Is mdma- of truffeltherapie niets voor jou?’ Drugs, ik? Ben je gek! Maar ik was wel benieuwd en besloot de Netflix-documentaire How to change your mind te kijken, over onderzoek naar de werking van psychedelica bij onder meer trauma. Stel dat dit iets voor me is? Ik had niets te verliezen, googelde ‘triptherapie’ en boekte een sessie in de veilige omgeving van mijn huis.

Na het innemen van de mdma ben ik onder mijn verzwaarde deken gaan liggen. Psychedelische muziek klonk en na een half uur begon het ‘spul’ te werken. Het was alsof ik in een film zat. Er was contact met mezelf, iets wat ik al veertig jaar kwijt was. Ik had mezelf als kind in verschillende leeftijden op schoot, en uiteindelijk ook het 19-jarige verkrachte meisje. Mijn familie stond er in een kring omheen. Ik zei: ‘Kom haar maar troosten hoor, dat vindt ze fijn.’ Zo werd mijn 19-jarige ik bijna 44 jaar later alsnog door familie getroost. Eindelijk, geweldig! Zelfs mijn overleden vader was er: ‘Ik ben er altijd voor je.’ Op een plein zag ik mijn verkrachter, nietig, klein en nietszeggend. Ik heb hem opgepakt en van me afgegooid.

Door deze sessie kon ik naar mijzelf kijken en innerlijke kracht en trots voelen. Ook zag ik hoe ik mijn verdriet heb weggedrukt, hoe ik anderen niet duidelijk kon maken wat ik nodig had en hoe ik mezelf afwees. Na vier mdma-sessies voel ik me als herboren. Ik ben er nog niet, maar er ontstaan nieuwe paden in mijn brein en ik ben aanzienlijk minder angstig. Ik luister naar mezelf en maak fietstochten en wandelingen: ook in mijn eentje. Ik vind het spijtig dat psychedelische therapie niet wordt vergoed. Voor iedereen met trauma zou dit een optie moeten zijn.

4

Ja, in het psychologie Artikel over Als herboren na paddo's en mdma wordt het verhaal van Marjan weergegeven. Ik (Marcel) heb Marjan begeleid tijdens haar psychedelische sessies en we hebben haar dan ook voorgedragen aan de redactie van Psychologie Magazine als iemand die haar verhaal wilt vertellen.

Zie ook deze berichten over Triptherapie in de media:

https://triptherapie.nl/wp-content/uploads/2025/12/Psyschologie-magzine-triptherapie-voorkant.avif

3

Mooi om te zien dat Triptherapie zoveel meewerkt aan dit soort media-uitingen! Volgens mij worden jullie het meest gevraagd voor dit soort dingen.

1

@Marcel Wat mooi dat jullie hiervoor worden gevraagd en dat jullie er aan meewerken!

Social share