Dopamine is één van vier belangrijke gelukshormonen/neurotransmitters

DOSE is de afkorting van de gelukshormonen/neurotransmitters die uw stemming het meeste beïnvloeden. DOSE staat voor dopamine, oxytocine, serotonine en endorfine. In deze blog gaan we het hebben over dopamine en hoe u gelukkiger kunt worden door dopamine in balans te krijgen. Over oxytocine en endorfine volgt binnenkort meer.

Over serotonine schreven we eerder een artikel en dat artikel vindt u hier.

De vier gelukssignaalstoffen op een rij.

Over dopamine

Dopamine is een belangrijke neurotransmitter die helpt om de belonings- en pleziercentra van onze hersenen onder controle te houden. Het houdt ons ook gemotiveerd en gefocust, zodat we kunnen werken aan het bereiken van onze doelen.

Scheikundige aanduiding dopamine

Symptomen bij een tekort aan dopamine

Tekenen van lage dopamine omvatten keuzestress, laag libido, vermoeidheid, depressie, een onvermogen om met stress om te gaan, slechte concentratie en geheugen, stemmingswisselingen, een gebrek aan motivatie en het niet voltooien van taken of het werken aan doelen. Verder kan je een suikerafhankelijkheid krijgen waardoor het niveau van dopamine en serotonine (verder) dalen. Hierdoor ben je nog gevoeliger voor een verslaving.
Degenen met verslaving kunnen ook een laag dopamineniveau hebben, omdat het aanwakkeren van verslavend gedrag een van de snelkoppelingen van het lichaam is om het dopaminegehalte in de hersenen te vergroten. Bij aandoeningen zoals ADD en ADHD kan het niveau van dopamine laag of juist te hoog zijn in verhouding met andere neurotransmitters. Mensen met ADD en ADHD zijn gemiddeld 20 keer gevoeliger voor verslavingen. Dit zijn met name verslavingen waarbij het gehalte dopamine tijdelijk stijgt zoals alcohol, roken, cocaïne, MDMA/XTC, heroïne, gokken en seksverslaving.

Symptomen bij een overschot aan dopamine

Anorexia, andere eetstoornissen en hyperactiviteit kunnen een gevolg zijn van een te hoog dopamineniveau. Wel willen wij benadrukken dat een te hoog dopamineniveau minder problemen veroorzaakt als deze meer in balans is met andere neurotransmitters en dan met name serotonine. Te veel dopamine is in verband gebracht met menstruatiestoornissen, vertraagde puberteit, onvruchtbaarheid en verminderde immuniteit.

Volgens de ‘British Journal of Nursing’ is verhoogde dopamine in het limbisch systeem gekoppeld aan schizofrenie, paranoia en terugtrekking uit sociale situaties. Geneesmiddelen zoals amfetaminen en cocaïne, veroorzaken dopamine-opbouw, wat leidt tot door drugs geïnduceerde psychose of schizofrenie.
Hoge concentraties dopamine in de hersenen worden gevonden bij patiënten met ADHD en Parkinson-patiënten. Deze personen met een verhoogd dopamineniveau in de hersenen hadden meer kans om impulsief te handelen met de behoefte aan onmiddellijke bevrediging en verslavingen.

Wij willen graag aan dit verhaal toevoegen dat een verhoogd dopamine niveau veel minder tot geen problemen geeft als dopamine beter omgezet kan worden naar noradrenaline en adrenaline (zie onderstaande afbeelding). Hierdoor wordt de balans tussen serotonine, dopamine, en noradrenaline beter waardoor u juist in tevredenheid kunt leven.

Vorming van GABA, dopamine en serotonine.

Dopamine in balans op een natuurlijke manier

  1. Stel haalbare doelen voor korte en lange termijn.
  2. Meditatie in welke vorm dan ook.
  3. Drink zo weinig mogelijk alcohol. Bedenk dat een half glas rode wijn per dag de max is wat een persoon kan drinken zonder al te veel schade aan te richten.
  4. Luister naar uw favoriete muziek.
  5. Fysiek contact met andere levende wezens. Bijvoorbeeld contact met huisdieren, knuffelen of massages.
  6. Een gezonde dosis zonlicht voor meer vitamine D3, serotonine en dopamine
  7. Vermijd lege calorieën uit met name suikers en vervang deze voor langzame koolhydraten uit bijvoorbeeld groente.
  8. Vermijd Omega 6 vetten (plantaardige oliën) en verhoog de Omega 3 inname (dit helpt tegen 90% van de welvaartsziektes)
  9. Verhoog de Kurkuma inname in combinatie met zwarte peper. Dit duo verhoogt al 3 happy hormonen en voorkomt bepaalde soorten kanker.
  10. Neem een goede multivitamine. Zo helpt vitamine B complex, zink, magnesium, mangaan en koper uw serotonine niveau ook al omhoog.
  11. Tyrosine-rijke voeding zoals amandelen, pompoenzaden, avocado, banaan, verse ongezoete zuivel en vers mager vlees.
  12. Probiotica in de vorm van yoghurt, kefir of supplement.
  13. Zeg social media vaarwel.
  14. Zet je smartphone een uur voor bed gaan al uit en gebruik deze overdag minimaal.
  15. Drink geen koffie maar groene thee.
  16. Doe iets creatiefs.
  17. Goede voeding, goede voeding en nog eens goede voeding!

Te veel dopamine corrigeren

Er ontstaan voornamelijk klachten als dopamine in verhouding tot serotonine en noradrenaline te hoog is. Een betere balans vindt u dan door serotonine te verhogen.

Lees hier meer over serotonine verhogen middels supplementen of serotonine verhogen via voeding en gedrag

De balans tussen dopamine en noradrenaline ondersteund u door de inname van koper en vitamine C te verhogen. Dit kan met peulvruchten, noten en zaden.

Nawoord

Zoals u kunt lezen heeft uw leefstijl en uw darmflora zeer veel invloed op uw dopamineniveau en stemming. Het meest opvallende is dat de bacteriën in uw darmen uw stemming en gedrag beïnvloedt door signaalstoffen wel of niet aan te maken waar u dan wel of niet gelukkig door wordt. Wees dus goed voor uw darmen en zorg er als eerste stap voor dat u de juiste bacteriën in uw darmen heeft door een keer een probiotica te nemen. Een hele goede probiotica is bijvoorbeeld Ultra Jarro Dophilus. Na deze probioticakuur, die u slechts eenmalig doet, geeft u die bacteriën en uzelf de juiste voeding en voedingsvezels uit voornamelijk groente, peulvruchten, noten, gematigd fruit en een beetje volkorenproducten zoals havermout.

Naast deze voedingsmiddelen zijn er natuurlijke MAO remmers die er voor zorgen dat o.a. dopamine en serotonine minder snel wordt afgebroken. Deze komen met een waarschuwing. Bij een te veel aan MAO remmers en/of in combinatie met psychoactieve medicijnen kunnen er complicaties ontstaan. Normale voeding zoals oude kaas, bier, wijn, zure haring, kippenlever, gist, veel koffie, citrusvruchten, vijgen, tuinbonen, chocola of room kunnen hoofdpijn en misselijkheid veroorzaken en zelfs giftig worden. Hierbij wat milde natuurlijke MAO remmers die minder risico dragen: zeewier, kurkuma, passiebloem en rhodiola.

Waarschuwing: Ga nooit zelf experimenteren met de zwaardere MAO remmers, maar vraag altijd eerst naar de expertise van een specialist, zeker als u zelf al psychoactieve medicatie krijgt.

U wilt gezonder leven en gelukkiger zijn maar het lukt niet

U doet heel veel moeite om gezond te leven en gelukkiger te zijn alleen het lukt niet goed. Als u terug valt in het oude patroon dan blijft u in een negatieve spiraal. Een onbalans van neurotransmitters zorgt voor depressie, slecht eten en angsten. Het slechte eten, depressie en angst zorgt weer voor een verslechterde balans van neurotransmitters. Wij hebben een persoonlijke dienstverlening met gedrag en voedingsadvies. Wij testen door middel van een uitgebreide vragenlijst uw neurotransmitters en wij houden rekening met medicatie en psychische klachten.

Start uw gratis intake hier

Start hier de neurotransmitter test (gratis account vereist)

We kunnen in overleg ook een triptherapie met paddo’s/truffels doen waardoor u via een tijdelijk hoog serotonine gehalte en introspectie deze negatieve spiraal kan doorbreken. Uw eigenwaarde en zelfliefde kan daardoor stijgen waardoor u ook beter voor uzelf en uw omgeving zal zorgen.

Nieuwsgierig? Lees dan hier over onze de werking van de trip.


marcel

Marcel

Tripcoach (Bio)chemist Natuurgeneeskunde

Geef een reactie