Goede voornemens 2019

Heeft u al nieuwe goede voornemens? Wordt 2019 voor u een gezonder, leuker en beter jaar dan 2018? Zorg er dan voor dat de basis goed is. Gun uzelf de beste basis door eerst aan uw eigen lijf te denken. Een gezonde darmflora is namelijk de basis voor gezonde en gelukkige gedachten. Wees goed voor uw lichaam en het lichaam is goed voor u.

Serotonine

Serotonine is volgens ons de meest belangrijke neurotransmitter (signaalstof in de o.a. de hersenen) om langdurig tevreden te kunnen zijn. Vanuit tevredenheid kan langdurig geluk ontstaan omdat u minder geneigd bent om voor het kortstondige geluk te kiezen, zoals slechte voeding, roken, gokken, porno, drank en middelengebruik. Deze lapmiddelen voor geluk brengen een tijdelijke high zoals cocaïne dat doet. Als uw serotonine niveau laag is bent u vatbaarder voor de “tijdelijke highs” waardoor uw serotonine steeds lager wordt en u nog meer van die tijdelijke highs gaat nastreven. U wordt steeds minder blij van die “tijdelijke highs” door gewenning maakt het u uiteindelijk ongelukkig. Dit is een negatieve spiraal omdat u steeds de verkeerde beslissing neemt om toch tijdelijk “high”te zijn.

Mensen die meer serotonine hebben maken vaak betere (sociale) beslissingen en kiezen minder voor de “tijdelijke highs” omdat de noodzaak er niet is. Dit zorgt er ook voor dat het gehalte serotonine ook op gezonde hoogte blijft of zelfs stijgt. Door dit artikel uit te lezen hopen wij dat u een stap in de juiste richting neemt en de positieve spiraal van verhoogd serotonine instapt.

U kunt hier lezen hoe belangrijk serotonine is en op welke manieren u het nog meer kan verhogen.

Als u niet makkelijk uit de negatieve spiraal kunt komen omdat u eigenlijk verslaafd bent aan uw slechte leefstijl kunt u gebruik maken van onze diensten, zoals voedingscoaching, leefstijlcoaching of zelfs een tripsessie. Een tripsessie werkt als een kickstart voor een positieve serotonine spiraal.

Probiotica

90% van uw serotonine wordt in de darm aangemaakt m.b.v bacteriën

Probiotica zijn bacteriën die u in pil-vorm of als voedingsmiddel (yoghurt/kefir) kan innemen. Deze bacteriën nestelen in uw darmen. Bepaalde bacteriestammen zijn noodzakelijk om essentiële stoffen uit de voeding voor te verteren wat ons lichaam zelf niet kan kan verteren (denk b.v. aan voedingsvezels). Omdat de bacteriën in de darmen een zeer groot deel van de vertering van voeding op zich nemen en mede bepalen hoe u zich voelt, is het verstandig om er voor te zorgen dat de juiste bacteriestammen in uw darmen leven. Er zijn een aantal stammen die er voor zorgen dat er meer serotonine gevormd wordt vanuit de juiste voeding.

De onderstaande bacteriën zijn serotonine verhogende stammen.

  • Lactobacillus acidophilus
  • Lactobacillus casei
  • Bifidobacterium bifidum

Er zijn een hoop probiotica merken en supplementen. Na online onderzoek is ons oog gevallen op Ultra Jarro Dophilus. Deze probiotica overleeft het maagzuur vanwege het gebruik van een speciale gel. Verder bevat Ultra Jarro Dophilus nog zeven andere waardevolle bacteriestammen. Deze kuur hoeft u slechts eenmalig te doen.

De productie van serotonine

Hieronder kunt u zien hoe serotonine gevormd kan worden. Alle vermelde stoffen zijn dus noodzakelijk en kunt u uit voeding halen of voor de zekerheid aanvullen met supplementen.


Tryptofaan

Tryptofaan is het aminozuur wat als bouwsteen wordt gebruikt voor serotonine. Tryptofaan wordt beter opgenomen als er geen andere aminozuren (bouwstenen van eiwitten/proteïnen) aanwezig zijn. Tryptofaan neemt u in voor het slapen gaan.

Magnesium

Magnesiumcitraat is de best opneembare vorm van magnesium. Naast het vormen van serotonine is magnesium betrokken bij duizenden andere biochemische processen. De extra magnesiumcitraat neemt u in voor het slapen gaan.

Multivitamine

Om te voldoen aan alle B vitamines en zink wat benodigd is bij het proces om serotonine aan te maken raden wij Animal pak aan. Animal pak is een hoog gedoseerde multivitamine en bevat nog veel meer vitamines en mineralen die bevorderlijk zijn voor uw gezondheid. Een halve dosering per dag is genoeg. Animal pak kunt u kopen in poedervorm of pillen. De pillen kunt u om de dag nemen. De poeder kunt u halve dosering per dag van gebruiken. Sporters doen er wel goed aan om een hele dosering te nemen voor het sporten.

Vitamine D

Vitamine D zit eigenlijk al in Animal pak, maar de inname zou wel wat hoger mogen. Vooral in de winter. Zomers maakt het lichaam namelijk in de zon zelf wat vitamine D aan. Als er weinig zomerzon is neemt u de extra vitamine D in voor het slapen.

DHA en EPA

DHA en EPA zijn omega 3 vetzuren die veel voorkomt in visolie. DHA en EPA zijn betrokken serotonine afgifte en gevoeligheid. Omega 3 met DHA en EPA neemt u in voor het slapen gaan.

Lees hier verder over het belang van omega 3

Uw boodschappenlijstje

Hierbij nog even de aanbevolen supplementen voor een prettige 2019 opgesomd.

  • Ultra Jarro Dophilus (probiotica)
  • Magnesium Citraat
  • Tryptofaan
  • Vitamine D
  • Omega 3 (DHA en EPA)
  • Animal pak (multivitamine, poedervariant)

De Ultra Jarro Dophilus (probiotica) koopt u één keer om er zeker van te zijn dat de juiste bacteriën aanwezig zijn. Als deze kuur op is koopt u deze alleen weer na een antibiotica kuur. De multivitamine van Animal pak (halve dosering) neemt u na een maaltijd in en het is raadzaam om door te gaan met gebruik. Tryptofaan, vitamine D, Omega 3 (EPA en DHA) en magnesiumcitraat neemt u in voor het slapen en blijft u dagelijks gebruiken.

Alvast een happy 2019

Wij hopen dat 2019 voor u een goed jaar wordt waarbij goed voor uzelf zorgen en geluk bovenaan staat. De supplementen uit dit artikel gaan u zeker een zetje in de rug geven. Laat uzelf gelukkig maken uw goede voornemen zijn.


marcel

marcel

Tripcoach (Bio)chemist Natuurgeneeskunde

Geef een reactie