Psychedelische ther...

Meldingen
Alles wissen
3 Berichten
4 Gebruikers
10 Reactions
156 Bekeken
3
Topic starter

Helpt psychedelische therapie echt bij depressie? Wat zijn jullie inzichten?

3 antwoorden
3

Uit tientallen uitgebreide recensies op het Triptherapie forum blijkt dat psychedelische therapie (met psilocybine, truffels of MDMA) voor veel mensen een positieve, soms levensveranderende impact heeft op depressie. De ervaringen zijn uiteenlopend, maar er zijn enkele gemeenschappelijke inzichten:

1. Doorbraak na jaren therapie: Veel mensen die jarenlang reguliere therapie of antidepressiva gebruikten, melden dat psychedelische sessies eindelijk tot diepgaande inzichten en daadwerkelijke gedragsveranderingen leiden. Vooral het loslaten van controle, het omarmen van emoties en het doorbreken van belemmerende patronen worden hierbij genoemd.

2. Herstel van hoop, energie en levenslust: Deelnemers ervaren na sessies vaak een hernieuwd gevoel van lichtheid, zin en positiviteit. Woorden als “weer mentaal 10 kilo lichter”, “nieuw perspectief”, “structureel minder somber”, “kracht om verder te gaan” en “het leven voelt weer mogelijk” komen veel voor.

3. Persoonlijke begeleiding is essentieel: De rol van de tripsitter/therapeut wordt steeds benadrukt. Deskundige, empathische begeleiding blijkt van groot belang voor een veilige en vruchtbare ervaring.

4. Medisch effect en integratie: Sommigen rapporteren structurele vermindering van depressieve klachten, afname van medicatie en meer motivatie tot gezonde keuzes. Integratie (het omzetten van inzichten in dagelijks gedrag) is daarbij belangrijk.

5. Niet voor iedereen een wondermiddel: Hoewel het merendeel van de recensies positief is, blijft psychedelische therapie maatwerk en geen universele oplossing. Voor sommigen is de impact minder groot of zijn er meer sessies nodig.

Overzicht van recensies over therapeutische psychedelica sessies bij depressie:

Trip therapie tegen depressie en OCD met Ronald
“Na bijna drie jaar zware depressie en OCD, waarbij therapieën weinig verbetering brachten, waagde ik de overstap naar een psilocybine-sessie. De voorbereiding met Janneke gaf rust, want de angst was groot. Ronald hielp me in de sessie om de angst te omarmen. Niet de horrortrip die ik vreesde, maar juist een intense ervaring van wit licht, fysieke lichtheid en het besef dat mijn kern intact was. Een gevoel van vrede en hoop keerde terug na jarenlang vast te zitten. De sessie hielp om afstand te nemen van problemen, het label ‘depressief’ te doorbreken en constructieve inzichten te integreren.”
Lees volledig: Trip therapie tegen depressie en OCD met Ronald

Trippen tegen depressie – begeleiding door Marcel
“Twee sessies met truffels onder begeleiding van Marcel hebben me inzichten gegeven waar andere hulpverlening niet bij kwam. Marcel weet onwijs veel en luistert echt. Hij denkt mee over lichamelijke oorzaken van vermoeidheid en depressie. Zijn tips en open stijl maakten het een bijzondere trip.”
Lees volledig: Trippen tegen depressie

Na jarenlange depressie begin ik weer hoop te krijgen! – sessie met Reineke
“Na hardnekkige, terugkerende depressies volgde ik een individuele psilocybine sessie bij Reineke Brandt. Alles verliep helder en prettig, van voorbereiding tot nazorg. De volgende dag voelde ik me nog zweverig en mentaal 10 kilo lichter – geen kater, wel milde hoofdpijn. De psilocybine bracht een forse verbetering; ik ben veel minder somber en heb structureel meer hoop en levenslust.”
Lees volledig: Na jarenlange depressie begin ik weer hoop te krijgen!

Helende MDMA sessie Ronald tegen depressie
“Na tien jaar therapie kwam ik niet tot de essentie van mijn lijden. Een MDMA-sessie bracht eindelijk een doorbraak: de controle loslaten was intens, er kwamen diep verborgen emoties en patronen naar boven. Ronald leerde me vanuit compassie naar mezelf te kijken. Het herstel en de inzichten geven eindelijk het gevoel dat mijn leven weer kan beginnen.”
Lees volledig: Helende MDMA sessie Ronald tegen depressie

Truffel sessie tegen depressie en angst
“Een medium dosis truffels onder begeleiding gaf me het gevoel lichter te zijn. Het was ingrijpend en emotioneel; verwerking koste tijd. Marcel is geduldig, kundig en betrokken. De trip leverde veel persoonlijke rust en inzichten op.”
Lees volledig: Truffel sessie tegen depressie en angst

Truffeltrip level 3-4 – met Marcel
“Thuis truffeltherapie met Marcel leidde tot prachtige visualisaties en een totaal andere kijk op mijn omgeving. Mijn depressieve klachten zijn sterk verminderd. Nu sport ik meer, eet ik gezonder, mediteer ik en ben ik veel actiever en positiever.”
Lees volledig: Truffeltrip level 3-4

Psychedelische sessie voor mijn moeder van 70+ met OCD, jeugdtrauma en depressie
“Na twintig jaar weinig energie, depressiviteit en diepe periodes van somberheid bracht één sessie bij Marcel en Janneke een complete ommezwaai. Ze geeft haar leven nu een dikke 8 en kan regels loslaten in haar dagelijks leven, iets wat jarenlang onmogelijk leek.”
Lees volledig: Psychedelische sessie voor mijn moeder van 70+ met OCD, jeugdtrauma en depressie

MDMA trip 1 & 2 – met Sascha
“Mijn MDMA-sessies met Sascha gaven diepe inzichten. Wetenschappelijke twijfel werd gecombineerd met het ervaren van onverklaarbare gevoelens. Het loslaten van controle en rationeel denken leverde, na blokkades en paniek, enorme rust en levensverdieping op.”
Lees volledig: MDMA trip 1 & 2

Geweldige ervaring bij de MDMA therapie – met Ronald
“Na meer dan 10 jaar psychologen en ineffectieve behandelingen voelde ik me na MDMA-therapie herboren. Ik ben gelukkiger, zie het leven rooskleuriger en mijn omgeving merkt enorme positieve veranderingen.”
Lees volledig: Geweldige ervaring bij de MDMA therapie

Drie jaar na mijn truffelsessie – met Marcel
“Vanaf de jeugd kampte ik met angststoornissen en depressie, een arsenaal aan medicatie en vluchtgedrag. Drie jaar na de truffeltherapie ben ik 56 kilo afgevallen, heb ik weer sociale contacten, werk en hoop. De inzichten zijn niet zweverig maar praktisch en levensveranderend.”
Lees volledig: Drie jaar na mijn truffelsessie

Concluderend: psychedelische therapie lijkt voor veel mensen met depressie een krachtig aanvullend instrument naast reguliere behandelingen, vooral als er frustratie is in het reguliere circuit of als men op zoek is naar verdieping, emotionele doorbraak en nieuwe inspiratie. De inzichten uit het forum zijn persoonlijk en gevarieerd, maar het merendeel is hoopvol en positief. Veiligheid, voorbereiding en nazorg zijn cruciaal voor het succes van deze vorm van therapie.

Zie ook:

Psychedelische therapie | Alle recensies

3

Ik heb bij Triptherapie al meer dan 2200 persoonlijk begeleid tijdens een trip. Velen van hen hadden ook te maken met depressie of depressieve symptomen en de meeste van deze klanten kozen voor een psilocybine sessie (met legale truffels). Wat ik zelf inschat is dat bij ongeveer 7 op 10 personen er al bij 1, 2 of slechts 3 sessies al een doorbraak is en er minder depressieve symptomen zijn of dat iemand al in remissie wordt verklaard.

Verder werkt psilocybine bij depressie nog beter als je naast de sessie zelf ook werkt aan fysieke gezondheid, de juiste voorbereiding en integratie. Tijdens de sessie zelf zijn naast de standaard biologische werking van psilocybine dit vaak indicatoren voor extra succes: Emotionele ontlading, een gevoel van overwinning van iets zoals een angst, veel tranen, transcendentie, ego-dood, spiritualiteit, uitdagend begin en later loslaten, introspectie tijdens de piekeffecten, angsten aankijken en een algemeen gevoel van tevredenheid of innerlijke rust.

1

Hoe dieper de trip, des te meer het effect op mij was. Vooral mystieke ervaringen en de egodood was bij mij belangrijk. Ik ben nu ook meer met spirituele zalen bezig en dat helpt me ook na de trip.

Social share